top of page
Søk
  • Forfatterens bildeFrøken Nilsen

Matglede med det du allerede har

Vi kommer nærmere og nærmere åpningen av den vidunderlige kafeen. Vår altmuligmann bygger hver eneste dag på drivhuset. Dessverre er det slik at situasjonen med COVID-19 fortsatt er uklar, og de fleste av oss har en litt annerledes hverdag enn for bare noen få uker siden. Det som er viktig i en uforutsigbar og litt vanskelig situasjon som dette er å ikke glemme av de viktigste tingene for en god fysisk og psykisk helse. Søvn, fysisk aktivitet og god mat. På den siste skal jeg hjelpe deg i dag.


Jeg tenker å dele mine tre go-to oppskrifter for å bruke det du har liggende, slik at du slipper å dra på butikken men fortsatt får i deg noen herlige måltid. Prøv dette ut til lunsj eller middag allerede i dag!


Rot i skapene blir gull i magen


Kjøleskap flest har ofte en litt sliten løk i skuffa, en halvspist pølsepakke eller et annet kjøttprodukt og noen egg stående. Innerst i skapet med tørrvarer finner man ofte noen halvspiste poser med pasta og litt havregryn. Det er ikke mye som skal til for å finne på noe godt.


Ikke vær redd for å prøve noen nye kombinasjoner.


Omelett i ovn - med hva som helst

Denne retten gir deg en stor valgfrihet. Her er det kun dine preferanser og din egen fantasi som setter grenser. Disse kan også fryses ned og er ypperlig som “noe ekstra” i matboksen.


Jeg deler her hva jeg selv bruker å ha i, også ser du selv hva du ønsker å bruke. Jeg lager denne i et muffinsbrett, men så lenge du har en form som tåler å stå i ovnen så funker det meste.


Hva du trenger:

  • 4 Egg

  • En håndfull revet ost

  • En halv paprika

  • En kvart løk

  • 4-5 skiver kokt skinke

  • 5 cm purre

  • 2 dl Melk

  • Olje (til å smøre formen om du bruker brett)


Hvordan det gjøres:

  1. Sett ovnen på 200 grader. La denne bli varm mens du starter på maten.

  2. Bruk en litt romslig skål. Alt skal til slutt ende i samme skål. Visp sammen eggene og melken.

  3. Kutt opp det du ønsker å ha i. For min del ble det en halv paprika, en kvart løk, 5cm med purre og ca 4-5 skiver med kokt skinke som lå i kjøleskapet.

  4. Bland alt sammen i skåla.

  5. Smør brettet med olje og fordel røren jevnt i formene

  6. Strø ost over

  7. La det stå inne til alt egget er stekt. Dette sjekker du med å ta en fyrstikk gjennom. Om det ikke henger noe igjen er de ferdig.

  8. Server med en frisk salat, med brød eller alene.


Tips til hva jeg tidligere har brukt med suksess: soltørkede tomater, skinke, oliven, fetaost, spinat, tomat, vårløk og revet gulrot.


Fire ingredienser til idiotsikre proteinrike rundstykker


Disse herlige, søte, gode og saftige rundstykkene er lett å lage. Dette er fire ingredienser jeg alltid har i hus, og oppskriften jeg i dag deler holder til ca 10 rundstykker. Doble eller halver etter ditt behov! Disse kan fryses.




Hva trenger du:

  • 8 eggehviter

  • 8 desiliter havregryn

  • 6 ss rømme eller cottage cheese

  • 2 ts bakepulver

  • Sesamfrø eller solsikkefrø (valgfritt)


Hvordan det gjøres:

  1. Sett ovnen på 200 grader. Helst varmluft.

  2. Mål opp havregryn og bakepulver, og bland dette sammen.

  3. Tilsett eggehvitene

  4. Tilsett rømmen eller cottage cheese

  5. Sett deigen lunt i ca. 10 minutter for å svelle. Jeg liker å sette de ved varmtvannsberederen

  6. Når svele tiden er ferdig fordeler du de jevnt på et stekebrett. Jeg bruker ikke å lage emner og kutte de opp, da røren ofte er ganske våt og “sticky”.

  7. Strø gjerne med sesamfrø eller solsikkefrø på toppen

  8. Stekes i ca 10 minutter til de har fått litt farge under

  9. Serveres gjerne til frokost, i matpakken eller til kveldsmat. Alltid en hit!


Pølse med spaghetti-hår


Den tredje retten er en sikker vinner med barn i hus, men også for voksne som vil ha noe enkelt. Om du lager til barn så la de gjerne delta i matlagingsprosessen. Barn elsker utfordringer og å få hjelpe til på kjøkkenet.


Du trenger:

  • Pølse (uansett type)

  • Spagetti


Hvordan:

  1. Kutt pølsene i passende biter. De må ikke være nøyaktig, da de uansett blir gjennomkokt på kort tid. Om det er grillpølser vil jeg anbefale ca 1,5cm tykke biter. Om du bruker kjøttpølser ville jeg delt de en gang på langs før jeg kuttet bitene.

  2. Ta ca 4-5 spaghetti-strå og skyv de gjennom pølsebitene. Det er ingen problem om de blir stående litt på skrått eller blir skeiv. Det gir kun sjarm.

  3. Kok den tiden som står anvist på spaghetti-pakken

  4. Server gjerne med ketchup!

84 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page